ХХI век. Връхлитащият катаклизъм.*
Антон Ж. Иванов

С интерес прочетох в сп. "Ние", бр. 4/1998 г. статията на г-н Никола Стефанов "Последната граница", в която се акцентира върху ролята на Средиземно море като най-крайна бариера пред нахлуването в Европа на огромна емигрантска вълна от Африка, предизвикана от все по-неконтролируемата демографска ситуация в Черния континент. Преди седем години, обезпокоен от внезапното разпадане на структурата на двуполюсния свят, аз също изразих своите опасения (Антон Иванов "ХХI век. Необходимият неоколониализъм." - "Зора", бр. 12-13/1992 г.) от евентуалните последствия за европейско-християнската цивилизация, породени от протичащата демографска революция, която през втората половина на нашето столетие достигна своя апогей в страните от Третия свят. Връщам се отново към тази тема, защото не забелязах в статията на г-н Стефанов цялостно разбиране за рисковете, които носи демографският бум в страните на югоизток от България, за нейното, т. е. за нашето общо бъдеще.
 

Демографският преход като глобален дестабилизиращ фактор.

През 1992 г. с недоузрял скептицизъм отправих волунтаристичния призив за решителна намеса на правителствата на развитите държави и на ООН в процеса на почти неудържимото ускорено нарастване на населението на планетата. След кланетата в Руанда осъзнах високата степен на безпомощност на международната общност да урегулира демографския преход и неговите отражения върху политическия, стопанския и културен развой на човечеството, въпреки някои положителните тенденции в тази насока след проведената в Кайро през 1994 г. световна демографска конференция. Илюзиите за бъдеща управляемост на глобалните социални процеси чрез лостовете на доминацията и протекционизма над така наречените изостанали страни, изглежда вече се разпръскват сред нежеланието на западните общества да приемат ролята на умиротворител в дестабилизиращите се региони на Третия свят. Но това, което още повече ме обезпокои, е неясното прозрение, че нарастването на населението на Юга ще представлява мощен фактор за разрушаване на утвърдената световна геополитическа структура, наложена след половинхилядолетното превъзходство на европейските държави и техните разселили се по останалите континенти народи. Смутено съзирам очертаващата се възможност, обединяващите се европейски постиндустриални и посткомунистически блокове от страни да бъдат подложени на разрушителна миграционна, а защо не и военна агресия от юг и югоизток. Ще се окаже ли, че противопоставянето все още може да надмогне в глобален мащаб интеграционните процеси в отварящия се към и за себе си свят?

Няма съмнение, че през идващото столетие лавинообразното увеличение на жителите на слаборазвитите страни и най-вече разширяването на контингентите в трудоспособна възраст вследствие на постепенното намаляване на раждаемостта и увеличаването на средната продължителност на живота, ще предизвика катаклизъм, който вероятно ще е определящ за политическото, икономическото, социалното и културно състояние и развитие на тези недоформирани общности. Сякаш вече навикнахме на новините за поредното етническо кръвопролитие или за хуманитарните трагедии, причинени от глад, епидемии, природни бедствия в пренаселващите се с бързи темпове жизнени пространства на Африка, Азия, Латинска Америка ... Увеличаването на гъстотата на населението в усвоените територии, насищането с жители на неблагоприятните за живот райони, увеличаването на човешките популации, без да са осигурени достатъчно средства за тяхното препитание и оцеляване, предполага галопиращо разпространение на конфликтите и на социалните колизии. Те неминуемо ще бъдат последвани от неудържими миграционни вълни, които ще залеят близките и по-далечни околности, репродуцирайки социалното напрежение, от което са породени. Илюзия е, че тези талази ще бъдат само от бежанци и ще представляват безопасни потоци от мирни граждани, търсещи осигурен и спокоен живот. Въпросът е, не сме ли изправени пред ново преселение на народите? Какви могат да бъдат неговите съвременни параметри - мощност, интензивност, насоченост?

Настоящата епоха се характеризира с уседналостта на народите, ограничени в собствените им държавни формирования и с мобилността на индивидите, търсещи и откриващи нови възможности за жизнена реализация чрез промяната на своето местожителство. Миграцията, предизвикана от икономическата неравнопоставеност на отделните райони, мотивирана от неравностойното стимулиране на труда в различните зони на световното стопанство, се превърна в емблематична предпоставка на неговия възход. Но евентуалното изчерпване на механизите или потенциала му за растеж, един ден вероятно ще приведе в хаотично движение участниците в утвърдените миграционни потоци и ще преобразува проспериращата планета във враждебно, отесняло за обитателите си леговище, които ще се лутат бясно из него водени от първичния повик на егоцентричната екзистенциална същност на човека за индивидуално и родово оцеляване.

Възможно ли е в близко време да се стигне до такава деградация? Пределът на възможностите за ефективно и бързо стопанско възпроизводство може да бъде надхвърлен от високия темп на прираст на населението на Земята. Капитализмът ще бъде изтощен от огромната популация на човечеството, която в средата на идващото столетие ще нарастне до около десет милиарда души. Какво ще последва тогава? Златният век винаги окончава с размирни времена на преход и мъчително дирене на нови устои, нов ред и обществен договор. Докато се стигне до тях се отмива излишното, остарялото, нежизнеспособното. Това вече се е случвало.

Историята очевидно не може да се повтори, но човешкото съзнание често открива между една или друга епоха сходства, припомняйки си стари и онаследени страхове, възобновяващи, подхранващи социалната тревожност. Питам се дали тази статия не е по-скоро плод на такива безоснователни опасения, но всеки път когато погледна приложените тук статистически данни и прогноза оставам потресен и съм все по-песимистично настроен за бъдещото място и ролята на българската нация в световните дела.

Табл. №1. Демографски развой на света за периода 1950 - 2050 г. (По данни на ООН от 1994 г. -прогнозата е при среден темп на прираст.)
 
Година  

Континент  
(население   

в хиляди)
1950
%
1995
%
1995 в % към 1950
2025
%
2025 в % към 1995
2050
%
2050 в % към 1950
2050 в  
% към 1995
Светът
2 519 748
100
5 716 426
100 
227
8 294 341
100 
145 
9 833 208
100
390
172
Африка
223 967
8.9
728 074
12.7
325
1 495 772
18.0
205
2 140 844
21.8
956
294
Азия
1 402 725
55.7
3 457 957
60.5 
247
4 959 987
59.8
143
5 741 005
58.4
409
166
Европа   
(с Русия)
548 711
21.8
726 999
12.7
132
718 203
8.7
99
677 764
6.9
124
93
Латинска  
Америка и  
Карибите
165 658 
6.6
482 005
8.4
291
709 785
8.6
147
838 527
8.5
506
174
Северна   
Америка
166 075
6.6
292 841
5.1
176
369 566
4.5
126
388 997
4.0
234
133
Океания
12 612
0.5
28 549
0.5
226
41 027
0.5
144
46 070
0.5
365
161
 

Арабия, Персия или Турция - ще ни залее ли ислямският потоп?

През VII - VIII век арабите, до тогава сравнително немногоброен и слабоцивилизован народ, изтласкани на билото на събитията благодарение на неведомата игра на историческите обстоятелства, вдъхновени от своята млада, мобилизираща и експанзивна религия, но и възбунени от социалноикономическия си напредък, съпроводен от увеличение на числеността им, се впускат в завоевателни походи и овладяват обширни територии в Западна и Централна Азия, Северна Африка и Южна Европа. В следващите столетия върху завладените земи те създават своята великолепна цивилизация, чийто възход обаче е възпрян от настъпилата политическа дезинтеграция. През втората половина на ХI век арабите са изтласкани от Предна Азия от селджукските турци, но едва 450 години по-късно Османската империя за дълго покорява повечето от техните изтощени султанати.

Арабският упадък продължи до началото на ХХ век, когато след Първата световна война започна тяхното същинско политическо възраждане. От тогава датират опитите за възстановяване на арабското единство, помисъла за което помрачава вече 80 години разчетите на чуждите политици и стратези за контролирането, експлоатирането и сдържането на потенциала на този регион. Повечето от досегашните опити бяха безуспешни или със съвсем ограничен обхват и все пак те поддържат жива идеята за възстановяване на отминалото величие. В края на ХХ век тенденцията за възстановяване на арабската мощ и доминация се явява като един от най-важните световни геополитически фактори и досега единствено разпокъсаността на териториалното туловище на Арабия възпрепятства нейното въздигане сред Великите сили на нашето време.

След Втората световна война от арабите, които до тогава бяха сравнително разпръснат и разпокъсан из своята огромна територия народ, произлязоха десетина големи и жизнени нации, без от този факт да се увреди значително тяхното самосъзнание за народностно единство и чувството им за солидарност. Нарастването на тяхната численост с изключително бързи темпове вече дестабилизира институционалния фундамент на тези нации и след ислямистката революция в Иран, се питам, няма ли да последва изригването на панарабско революционно движение за единение, но също и за експанзия към по-рядко населени страни.

Арабският свят заема средищно местоположение между Африка, Азия и Европа. Набъбването на демографския му ресурс при нормални обстоятелства би трябвало да насочи разселването на арабите във всички възможни посоки, ала огромният прираст на африканското негърско население на юг от Сахара, прави избора на тази посока за разширяване на арабското жизнено пространство малко вероятен. На север арабите са ограничени от Средиземно море, а в Азия граничат с Турция, на изток опират в Иран - държави, които също поддържат висок естествен прираст на населението си. Затворени в своето преобладаващо неблагоприятно за живот пространство, запълнено предимно с пустини и полупустини, напрежението сред тях ще нараства поради многократното нарастване на числеността им, увеличаването на тяхната гъстота, раздуването на възрастовата им структура сред младежките контингенти. Предизвиканото от сгъстяването налягане ще търси пролом за да излее насъбралата се енергия навън. Тогава събираната мощ ще се насочи към предполагаемото слабо звено в обкръжението. Целта, изглежда, може да е само една - Европа. Пътят, мостовете - големите полуострови в Южна Европа, между тях и Балканите. Скоро арабите ще са готови да тръгнат на север, както през VII век. Дали обаче ще са подготвени?

Старото противопоставяне между Арабия, Персия и Турция все още поддържа баланса на силите в Близкия Изток. От средата на сегашното столетие в региона се въздигна нов политически фактор - Израел, осигурил си решителната подкрепа на САЩ. Неговото присъствие обаче може да консолидира не само арабите, но и всички ислямски държави, особено ако в Турция светската власт бъде заменена от режим на ислямисти. Сегашният стратегически съюз между Израел и Турция, осъществен с покровителството на Вашингтон, едва ли ще се окаже толкова неустойчив, но ако неговата антиарабска насоченост сериозно засегне религиозните чувства на управляващите и на масите в Анадола, политиците от еврейската държава биха предпочели тамошните следовници на пророка Мохамед да са въвлечени в конфликт някъде далеч от Палестина.

Турция, както и Иран, са многоетнически държави и исляма ще заема все по-важно място в процеса на консолидация на двете стари империи. Но той ще направлява и външнополитическите им действия, които, съвсем не е малко вероятно, да преминат в открита агресия към по-слабите им християнски, а и "правоверни" съседи на запад и на север. Още повече, че населението на Турция и Иран също нараства с непознати до скоро темпове, което неминуемо ще го радикализира при възможното настъпване на неблагоприятна стопанска ситуация. И когато се потърси решение на проблемите с изнасянето им зад границите на тези страни, Балканите и Задкавказието ще станат първите цели на тяхната експанзия. Дали тя ще бъде мирна и градивна (стопанското сътрудничество и търговският обмен с икономиките и огромния пазар на Предна Азия и Северна Африка ще представлява важен стимул за изтощените източноевропейски икономики, но може и да задуши по-слабите от тях) или пък военните проекти ще надделеят във взаимоотношенията - при всички случаи през ХХI век България ще попада и ще се развива в зона, засенчвана от полумесеца и неговите "звезди".

Табл. №2. Демографски развой за периода 1950 - 2050 г. на Турция, Иран и 12-те арабски държави, които според прогнозата през 2050 г. ще имат население над 10 млн. души. (По данни на ООН от 1994 г. - прогнозата е при среден темп на прираст.)
 
Година   

Държава (население в хиляди)

1950
1995
1995 в % към 1950 
2025
2025 в 
% към 1995
2050
2050 в  
% към 
1950
2050 в  
% към 
1995
Турция
20 809
61 945
298
90 937
147
106 284
511
172
Иран
16 913
67 283
399
123 549
184
163 108
964
242
Ирак
5 158
20 449
396
42 656
209
57 691
1 118
282
Сирия
3 495
14 661
419
33 505
229
47 212
1 351
322
Йордания
1 237
5 439
440
12 039
221
16 876
1 364
310
Саудитска Арабия
3 201
17 880
556
42 651
239
60 897
1 902
341
Оман
456
2 163
474
6 094
282
10 005
2 194
463
Йемен
4 316
14 501
336
33 676
232
49 280
1 142
340
Судан
9 190
28 098
306
58 388
208
84 829
923
302
Египет
21 834
62 931
288
97 301
155
117 398
538
187
Либия
1 029
5 407
525
12 885
238
19 109
1 857
353
Тунис
3 530
8 896
252
13 290
149
15 607
442
175
Алжир
8 753
27 939
319
45 475
163
55 674
636
199
Мароко
8 953
27 028
302
40 650
150
47 858
535
177
12-те арабски държави (общо)
71 152
235 392
331
438610
186
582 436
819
247
Движението за арабско единство през ХХ век.

Провалите и частичните успехи на акциите за арабско единение са многобройни. В началото е крахът на надеждите за обща държава на арабите в Азия, планирана от сподвижниците на Лорънс Арабски и изисквана от тяхното представителство на Парижката мирна конференция през 1919 г. На конференцията в Сан Ремо през 1920 г. северните области на арабското пространство - Сирия и Ливан от една страна и Ирак, Трансйордания и Палестина от друга, са предадени като мандатни територии на Франция и на Британската империя. Районите на юг от тях са разделени между сравнително неголеми, полузависими теократични монархи. Две от тях - Хиджас и Неджд, наскоро след това се обединяват (1927 г.), а от 1932 г. новата държава се преименува на Саудитска Арабия.

В края на Втората световна война на 21 март 1945 г., за да се предотврати, доколкото е възможно, изиграването от предходната голяма война, се създава Лига на арабските държави. Тя обаче утвърждава самостоятелността на формиралите се в до голяма степен по изкуствен път държави и консервира политическата разпокъсаност на арабския свят.

През втората половина на 50-те години се осъществяват няколко сериозни инициативи за обединение. В началото на 1958 г. Ирак и Йордания се федерират, но още в средата на годината избухналата в Ирак революция отблъсква управниците в Аман от тази уния. Три години, от 1958 до 1961 г., просъществува Обединената арабска република между Египет и Сирия, но и тя се разпада след военен преврат в Сирия, където се опасяват от нарастващата египетска доминация в управлението на общата държава. Едно десетилетие по-късно се прави опит за интеграция между Либия и Египет, но мнителният Кадафи също бързо се отдръпва от сближаването с най-голямата арабска държава.

Пак в началото на 70-те години в източната част на Арабския полуостров седем арабски емирства, отхвърлили британска зависимост, формират федерацията Обединени арабски емирства. Една година по-късно към тях се присъединява още един емират. В югозападния край на полуострова, след драматични междуособици в управляващата партия и при настъпващия крах на арабския социализъм в НДР Йемен, през 1990 г. Северен и Южен Йемен се сливат. Същата година иракският диктатор Садам Хюсеин пробва да приложи насилствено подобен модел за единение и анексира Кувейт, но шест месеца по-късно международната военна операция "Пустинна буря" пресича експанзионистичните му стремежи.

В 1958 г. на конференция в мароканския град Танжер националистически партии от Тунис, Алжир и Мароко си поставят за цел интегрирането и обединението на своите страни - идея, прераснала в движение за единен Магреб (Северна Сахара), в което се включват на по-късен етап Либия и Мавритания. През изминалите от тогава десетилетия противоречията между северноафриканските държави, въпреки създаването през 1966 г. в Тунис на техен Постоянен консултативен съвет, осуетяват осъществяването на този план.

В 1983 г. е подписан Алжирско - Туниски договор за формиране на Велик Арабски Магреб, към който в края на годината се присъединява и Мавритания. В противовес на тази инициатива на другата година Мароко и Алжир се коалират в Афро-арабски съюз. Това противопоставяне до голяма степен е свързано със спора за съдбата на испанската колония Западна Сахара.

През 1976 г. Испания отстъпва контрола върху колонията на Мароко и Мавритания, които си поделят страната. Алжир също претендира за дял от Западна Сахара, за да има пряк излаз на Атлантическия океан. Напрежението около бившата колония се поддържа и от желанието на местното население да получи независимост. Неговата национална организация ПОЛИСАРИО още през 1976 г. провъзгласява създаването на Сахарска арабска демократична република и подема въоръжена съпротива срещу новите окупатори. В 1979 г. Мавритания, смутена от оказания отпор, се изтегля от южната част на страната, но от това се възползва Мароко и присъединява цялата територия на Западна Сахара.

През втората половина на 80-те години се правят редица изявления и се провеждат срещи на държавните ръководители на петте страни от Северна Сахара с цел да се импулсира инициативата за тяхното интегриране, които довеждат до подписването в 1989 г. в Маракеш на договор за създаване на Съюз на арабския Магреб. От началото на 90-те години обаче Алжир, най-голямата и водещата страна в този съюз, изпада в съкрушителна вътрешнополитическа криза, която го изолира от съседите му, отклонява го от следваната линия за налагането му като хегемон в региона на Северна Сахара и осуетява по-нататъшното развитие на интеграционния процес. Религиозните фундаменталисти отклониха плановете на страните от Северна Африка от идеята за скорошно обединение, и пак те са тези, които, вземайки властта, вероятно биха осъществили същата идея в най-къси срокове. Властта обаче засега им убягва.

През Двадесетото столетие протича бавен и неравномерен процес на регионално арабско консолидиране, което понякога е предизвикано, но по-често възпрепятствано от външни сили. През следващия век политическото, икономическото и дори военното натрупване ще позволи на арабите да възвърнат напълно своето самочувствие и способността сами да ръководят делата си, но ще се окаже ли това достатъчно, за да се възстанови единството на този меганарод.
 

Колапсът на българското битие.

Учудвам се с какво безотговорно самоуспокоение и безразличие се отнасят някои български учени и политици към демографската криза (по-точно е да бъде наречена катастрофа) у нас. В света няма невоюваща държава с толкова влошаваща се демографска обстановка, както България през последното десетилетие. Ала отрицателните тенденции засягат и цялата българска народностна общност на полуострова, която, освен от депопулация и застаряване, страда и от асимилаторското давление срещу нейните членове, разпокъсани из шест външни балкански държави. Българщината непрестанно, методично, неумолимо се свива, отричана, преследвана от свои и чужди. Голямата трагедия все пак не е толкова, че българите бавно намаляват своята численост, защото процесите на депопулация или пък на асимилация донякъде са обратими. Голямата трагедия е, че българите изключително бързо намаляват относително спрямо общото население на Земята, също и на Средиземноморието.В средата на нашето столетие славянобългарите в света са начислявали около осем милиона души и са съставлявали 3.2 промила (0.32 %) от неговото население, в средата на следващото пак ще са близо осем милиона, но относителният им дял ще е 0.8 промила - четири пъти по-малък. Каква ще е значимостта на един народ не зависи само от големината му, но човешкият ресурс е основен фактор при неговата дългосрочна реализация.

Преди сто години българите бяха най-многобройната народност на полуострова. От тогава до днес те пропиляха няколкократно своя шанс да утвърдят доминантното си положение и в крайна сметка бяха разпокъсани, отслабени, лишени от перспективата на стопанските заложби на географското пространство, което населяваха. Историята не прощава на победените. Те сами трябва да намерят запаси от енергия и да направят усилието да се измъкнат от провала на собствените си надежди, планове и илюзии, за да построят своя нов дом. Ние все се опитваме да се установим на твърда почва, но продължаваме да затъваме в започналото през 1913 г. отстъпление. Докога?

Външният натиск спрямо българския народ на Балканите се засилва в края на ХIХ и началото на ХХ век, когато възродената му воля за самостоятелен живот го увлича в устремна борба за осъществяване на идеала му за национално освобождение и обединение. Пораженията в тази борба са естествено последвани от вътрешен натиск срещу неукрепналата му сплотеност - нихилизъм, чуждопоклоничество, регионализъм, социално разслоение на основата на престъпването както на обичайните, така и на писаните закони, загуба на чувството за солидарност и взаимопомощ - съчетаването на тези и други негативни прояви на разложението на ценностните устои и на развращението на националния дух подриват идеологическата конструкция на националния градеж и атрофират инстинкта на българина за общностно самосъхранение и възпроизводство. По-късно лишаването му от средствата за производство и пропагандирането на атеизъм и интернационализъм размиха до голяма степен неговата потребност от национална идеология и държавност. В последно време неблагоприятно протичащия за България преход и съкрушителните реформи додадоха нови тласъци на процеса на самоунищожителното развитие на народността, задвижени не без помощта на некадърния и безотговорен елит, чието поведение вече граничи с национална измяна. Българското битие продължава да се свива.

България е разположена в изключително благоприятен за живеене географски район. Въпреки това нейното население през последното десетилетие значително намаля и този процес ще се развива и през идващото столетие, като според последните оценки на българските демографи в страната към 2025 - 2030 г. ще живеят по-малко от седем милиона души. Така гъстотата на населението й ще спадне от 80 души на кв. км през 1988 г. до около 60 души на кв. км. Междувременно гъстотата на населението на Турция достигна 80 души на кв. км, през 2025 г. вероятно ще бъде 115 и през 2050 г. - близо 140 души на кв. км. Съседната на нея Сирия през същите две години ще е с равнище на този показател, съответно 180 и 255 души на кв. км. Не чак толкова отдавна, малко след края на Втората световна война двете страни са били населени само с 25 и 20 души на кв. км. С какви аргументи тогава ще отстояваме своята земя, която самите ние не желаем да заселваме и обработваме.

Страната ни е на ръба на ислямския свят. Неговата изключителна динамичност в последните 40 - 50 години, разрастналият се многократно потенциал, благодарение на експлоатирането на природните му ресурси, контрастират с консерватизма на ислямското общество, ала съчетаването на тези реалности го прави особено опасен за околните страни. Оказва се, че не само България, а и балканските страни в сегашното им състояние няма с какво да се противопоставят на надвисналата заплаха. Единственият гарант за тяхната сигурност са Великите сили, поддържащи статуквото. През 1989 г. дълго задържаното статукво претърпя срив. Настъпи период на неустановеност в международните отношения, на несигурност и непредвидимост. Предстоят нови драматични промени в разстановката на силите и на сферите на влияние. България засега сякаш попада във вакуум. Една държава, от която всички вдигнаха ръце, защото тя възпроизвежда престъпност, мизерия, дезорганизираност. Дали някой вече не е замислил премахването на българската държавност?

Табл. №3. Демографски развой на балканските страни за периода 1950 - 2050 г.
(По данни на ООН от 1994 г. - прогнозата е при среден темп на прираст.)
Година   

Държава  
(население   
в хиляди)

1950
1995
1995 в  
% към  
1950
2025
2025 в 
% към  
1995
2050
2050 в 
% към  
1950
2050 в 
% към  
1995
България
7 251
8 769*
130*
7 768
107
7 091
98
81
Р. Македония
1 230
2 163
176
2 571
209
2 685
218
124
Гърция
7 566
10 451
138
9 868
130
8 591
114
82
Албания
1 230
3 441
280
4 668
380
5 265
428
153
СР Югославия
7 131
10 849
152
11 478
161
11 855
166
109
Босна и Херцеговина
2 661
3 459**
130
4 449
167
4 223
159
122
Хърватско
3 850
4 495
117
4 186
109
4 038
105
90
Румъния
16 311
22 835
140
21 735
133
20 389
125
89
*Действителната численост на населението на България през 1994 г. е с около половин милион жители по-малко - 8 277 хил. души, а нарастването спрямо 1950 г. е само 14 %.

**През 1990 г. населението на Босна и Херцеговина е било 4 495 хил. души.
 

Къде да отиде умореният народ?

Народът ни се умори от собствената неуправност, от политическото си малокултурие и безплодно прилагане на чужди модели и кройки за прикриване на отънялата му снага. А уж повечето сме умни хора, пък не можем да подредим общия ни дом. Каква прокоба тегне над народния сговор, че все съседите спохожда?

Самооплакването няма да помогне, макар да има известно разтоварващо въздействие. В съвети няма кой да се вслуша, особено когато са трудно изпълними, ала едната надежда остана, че с общи усилия всичко е поправимо и има далнини за уморения народ. Надявам се, преценката на Лев Гумильов, за усреднен приблизително 1300 годишен срок за просъществуването на един етнос, да не се потвърди точно с българския случай. Затова обаче са необходими разум, трезвост, инициативност и късмет. Защото много народи са загивали далеч преди да наближат този срок.

Няколко наложителни и дори извънредни за днешната ситуация задачи стоят за решаване пред българското политическо ръководство. От тяхното реализиране ще зависи стабилизирането на положението на страната, разлюляна в непредвидим, несъпоставим процес на разпад на старите структури на управление и контрол на производството и социалната сфера. Този процес незабавно се отрази върху демографското състояние на България, разкривайки деактуализирането на присъствието ни в земите, населявани от предците ни от хилядолетия. Скоро може да станем излишни. Време е да наваксаме изостаналостта на нашето общество в организационно, етично и технологично отношение спрямо страните, към които искаме да принадлежим – тези от Европейския съюз.

Как да подходим към нормализация, към санация на боледуващите държавност и народност? На първо място е необходимо завръщане към регулиращите функции на етатизма, особено в стопанската сфера, където либерализмът трябва да намери своя конструктивен коректив, за да се реализира в подходящо русло енергията заложена в неговата неограничена импулсивност. Възстановяването и поддържането на правовия ред, осигуряващ нормализиране на обществената и икономическата атмосфера, ще освободи чрез лоялната конкуренция творческите способности на българина. Обмислените преобразувания в стопанството могат да доведат до преструктуриране на населението и селищните единици, като стремежът трябва да е към по-равномерното им разпределение на територията на страната. Продължаването на наталистичната политика за стимулиране на раждаемостта да се провежда в умерени рамки, които да подпомагат родителите за отглеждането на първите им две деца, а за многодетността да се създаде нагласа, че е препоръчителна за заможни семейства с възможности да обезпечат възпитанието, обучението и реализирането на своите наследници. Приемането на имигранти с предпочитание към хората от български или друг славянски произход ще привнесе свежа струя в застаряващото ни общество. Сближаването с Република Македония е най-жадуваният път за възстановяване на народностното единство. Групирането и солидното подпомагане на българските общности в чужбина ще ги превърне в резерв и представителство на България пред света в добри и лоши дни. Колко разбираеми (а може би спорни за някои) препоръки и колко е трудно да бъдат реално изпълнени.

Дори и да укрепне държавата, ще има ли тя потенциал да отвърне на агресията на многократно по-могъща от нея сила. Без съюзници, без международни гаранции България трудно би се удържала в сегашните си граници, даже е застрашено оставането й на полуострова. Ръководството на републиката е длъжно да намери вариант за нейната външна безопасност, без да я въвлича в ангажименти, които биха я превърнали в прифронтова страна. Многопосочното сътрудничество в областта на сигурността, търсенето на съюзници и на Запад, и на Изток, като това да не води до вътрешен антагонизъм, подобряването на отношенията с ислямските държави, особено с Република Турция, ще повиши степента на международна гарантираност за целостта и спокойствието на страната.

Въпреки всичко настъпва период на големи и непредвидими сътресения, в които най-важното оръжие сигурно ще се окажат човешките маси и необузданото им желание за по-добър живот. Историята на човечеството е процес на добиване и отвоюване на средства и пространство за преживяване. Историческите промени и преобразования се извършват предимно от младите и жизнени индивиди и общности. А ние, българите, сега сме в неблагоприятния стадий на отмаляване на общностната виталност. През хилядолетното ни просъществуване в такъв период, при неблагополучно стечение на обстоятелствата, или сме губили своята самостоятелност, или се е налагало да променяме местопребиваването си. При демографското състояние, в което се намираме в момента, загубата на държавната независимост би могла да повлече след себе си отмирането на уморената, застаряла народност. Вероятно ще прозвучи твърде шокиращо, но съм на мнение, че българите трябва да имат резервен вариант за частичното им изтегляне извън полуострова, ако той се превърне в кръвопролитно бойно поле и бъде окупиран от неприятелски сили, готови на геноцид. Въпросът е, накъде трябва да се оттеглим при крайна нужда?

Преди повече от 1300 години прабългарите се разпръснаха в няколко посоки, напускайки районите по долните поречия на реките Волга, Дон и Кубан, контролирани до тогава от разпадащата се Велика България. Измежду тях аспаруховите българи се придвижиха през степите на Северното Причерноморие, овладявайки териториите на запад от р. Днепър, и се заселиха в днешните български земи, където се сляха с придошлите преди тях също от север славяни и завареното автохтонно население. Така създадената славянобългарска народност, при случай на върховна опасност за нейното просъществуване, днес би могла отново да подири за част от своите членове убежище и нова перспектива за развитие пак в Северното Причерноморие. Сега там живеят близо половин милион българи, преселелили се през ХVIII и ХIХ век, все още запазили българското си самосъзнание. Те ще приемат при нужда свои сънародници, но в ограничено количество - за повече ще се изисква разрешението и съдействието на украинските власти. Приятелските отношения с Украйна, добронамереността на нейното правителство към България, може да се окажат твърде важен залог за бъдещето на българския народ. Дано не се налага!

Мрачните сценарии, които споделям тук, негативните прогнози са само вариант от предвиждането и планирането на бъдещето, което понякога ни връхлетява преди да се усетим. Не е задължително те да се изпълнят, но е твърде възможно. Подготовката за тези далечни, надявам се, дни, когато разрастването на населението на Юга вероятно ще предизвика глобален катаклизъм, трябва да започне от днес. Българската държава е длъжна постоянно да търси и да намира своето ново място в променящия се свят, за да я има.

21.01.1999 г.

*”ХХI век – връхлитащият катаклизъм.” – “Ние” бр. 2/1999